Pages

Tuesday, November 6, 2012

TABIAT ATAU PENYAKIT ?


bruwekk!op!op!op!oppah hang!!
Malam  yang sejuk –sejuk nyaman ni,payah aku nak tidur sikit.jadi otak-otak (bukan makanan) aku ligat cari idea nak buh dalam blog ni.nak bagi hampa baca like dan  komen.kalau tak mau baca.tak payah nak komen negative kt Fb .menyemak ja dengan negative minded hampa tu.simpan bagi kat anak cucu hampa tu pon kalau baka hampa OK la ada cucu.hehe.

Sekarang ni aku nak tekankan isu atau satu masalah yang kerap berlaku di kalangan masyarakat kita .aku taktau nak kata ni satu penyakit atau tabiat orang kita (terutamanya orang melayu ).”orang melayu takkan hilang di dunia”.memang betoi takkan hilang orang melayu kt dunia,tapi cara orang melayu tu yg dah hilang.dok ikut style barat atau style OPPA GAGNAM STYLE!F#@k gila aku dngn tarian entah pa2..terpocot-pocot..ehh Back to tajuk la bro…La ni kt bawah ni aku bg situasi atau keadaan yg dimana aku pikiaq ada ka jawapan dia..
Situasi 1 :
Cakap sorang-sorang .
Selalunya keadaan ni jadi bila kita dok sorang-sorang.dalam keta ka,ataih moto ka,atau dok dalam bilik,dengar lagu lepaih tu dok berangan jadi anak raja ka?jadi hero filem melayu ka?dan tetiba mulut cakap.kat depan cermin selalu juga jadi..”awat muka aku tak hensem macam aaron aziz?awat badan aku tak taff macam justin bieberrr (oppss)ponen la biberr..bila pikiaq balik ada betui jugak,kadang kita monolog dalam diri,tup –tup terpancul keluar kt mulut,kalau sorang-sorang  tak pa la,boleh cover.tapi kalau depan orang,dok dalam hati dok panas kat kawan hampa,kena terpancul keluar dri mulut,tak ka kena pelempang.tapi aku rasa la ,tabiat atau penyakit ni akan buat kita jadi masalah pada masa tua nanti ,takut jadi Gila awai ja..tak dan menikah,dah stay kt Tanjung Rambutan.tak ka SEMPOI….

Situasi 2 :
Ludah di kawasan Public.
Keadaan ni kerap juga berlaku kat kawasan –kawasan yang ramai orang..seriously aku mmg meluat gila dengan orang macam ni.pengotor,biadap,tak dak maruah..aku tak tau la awat depa dok suka ludah sangat .ludah ikut dan.awat banyak sangat ka air liuq depa tu?.tobat heran dengan sikap macam ni.ubah la sikit perangai.sikit –sikit ludah.lepaih tu jalan buat mcm tak dak pa.hampa tau dak,kesian kt orang lain yg terpijak ludah ,gelma hampa yang jijik macam apa g!geram eh aku !!port yang selalu terjadi kt pasar malam..adoi dah la ramai orang dok lalu lalang beli makanan dan barang rumah.sambil dok jalan ,dok tengok kt bawah ,kot satgi terpijak ludah gelma hampa..naya-naya..aku rasa la orang macam ni patot bawa plastic atau botoi,gantung kt tengkuk.bila nak rasa nak ludah ,ludah dalam botoi.lepas tu kalau rasa kering kerongkong hampa,minum balik.baru nice!iyyeeee ;)

Situasi 3
Lalu lintas


encik google.

Bila sebut lalu lintas,aku dah terbayang polis traffic yang dok saman aku baru-baru ni.memang nasib tak bek aku kena saman.tapi takpa,salah aku juga..bodo betoi diri ni.point yang aku nak cakap kt sini,pasai lampu merah,lampu kuning/oren,lampu hijau .Ni sikap masyarakat kita yang kerap dok overdosed tekan pedal minyak bila Nampak dari jauh ,lampu kuning.Aku pon pelik,yang kerap berlaku kemalangan sebab kes lagu ni ja(“begini”kalau keylelll sebut le).sikap manusia ni payah kita nak expect,kalau dalam situasi ni ,kadang-kadang aku sendiri pon terlepas pandang.betoi main nak ligan masa,nak cepat tuju ke destinasi .Bila Nampak kuning ja lampu tu,teruih blah.moga-moga pikiaq dalam pala otak,xdak motor yang lalu depan,kalau lalu depan ,jawab dia hospital la.tapi heran jugak,yang si motor pon,tak sempat lampu hijau,kalut ja tekan gear nak jalan.tunggu la 5 SAAT.bukan lama pon,bagi Nampak keta macam takdak baru hampa jalan.ni ka dak,motor pon kalut(gopoh2).keta pon kalut.lepaih tu pa g,excident la,masuk paper,gambaq keta hampa famaous la hari tu.sekaly dengan muka ic masuk paper.KEMALANGAN RAGUT 8 NYAWA.lepaih tu yang saksi interframe,buh gambaq kecik kt paper tu.semua nak Fofular..bila lagi ye dak nak popular???.aku nak cakap kat sini,wahai penunggang motor atau pemandu keta.Dalam kita dok bawa kenderaan tu,tanam dalam hati kesabaran yang tinggi.Jangan dok kalut sangat..nanti nywa melayang.kesian anak bini kt rumah,jadi balu awai.so the point is Drive carefully.Ingat marka kat rumah yang dok tunggu sms hampa.puih!hahaha

So kat atas ada 3 situasi .aku taktau ni tabiat atau penyakit.yang pasti.tabiat adalah perangai yang payah nak dikikih(dikikis).penyakit yang kita dapat sebab tak reti nak mencegah.Kalau BUANG TABIAT,itu adalah NAK MAMPOS!sorry terkasar…hehe

Assalamuailakum ;)

p/s:Sorry anak jati kedah .payah nak buang “slank” even dok typing.

No comments:

Post a Comment