Pages

Thursday, March 14, 2013

REZEKI:Sempit atau Terbuka ?

Bismillah .As salam.

Alhamdulillah.syukur pada Allah pada tahun 2013 ,banyak pencapaian ,life target serta apa yang sedang berlaku di dalam kehidupan berjalan lancar.Dari segi kehidupan harian,pelajaran serta kerja yang terus mampu dilakukan dengan kadangkala kesihatan datang memberi ujian.

Namun ia tidak memberi sebarang kelemahan untuk aku teruskan apa yang patut aku lakukan untuk menjadi insan yang positif walaupun kadang kala ,kedudukan aku di antara manusia yang kurang berpengalaman dalam kehidupan ini  .Aku maksudkan orang yang berfikiran cetek dari segi idea,pendapat serta hujah yang dilontarkan ,tapi aku terima jika ia masih ada isi yang dapat memperbaiki kehidupan aku.Ini life aku,aku yang menentukan baik dan buruk.tapi masih pegang pada janji dengan Allah.. Pencipta manusia.Itu Aku.Ini baru cerita permulaan .

Baik ,aku teruskan dengan apa yang aku fikirkan.Rezeki......ketika aku berada di dalam keadaan agak kegelapan.aku fikir kehidupan aku akan terus menjadi gelap.Siapa sangka aku akan menjadi begini.Alhamdulillah..ranjau perjalanan kehidupan remaja aku cukup hebat..Dugaan dan kebodohan diri sendiri,buatkan aku rasa i'm a unless person..Ketika dulu aku bukanlah kaki solat, or kalau yang lebih cukup faham.bab agama i am Zero!

One days ,dengan keajaiban Allah untuk aku menyedarkan kembali ,apa yang telah aku rugikan dalam kehidupan ini.Allah s.w.t  berikan aku satu hidayah atau petunjuk ,yang aku sendiri fikir ,boleh kah aku bangun dari kejahilan ini?kuatkah aku?Aku berfikir how to do improvement for my life.Especially untuk mendekatkan aku dengan Allah.Ketika aku berada di dalam situasi 50 -50...keadaan diri cukup bingung..bingung memikirkan apa yang perlu dilakukan ,bagaimana?patutkah?bagaimana nak buang ego yang setinggi gunung untuk belajar ilmu agama serta ilmu dunia.?Alhamdulillah Allah permudahkan aku REZEKI yang hebat .Menghantar hamba Allah yang baik -baik dan secara tak langsung membantu aku apa itu ilmu agama?Perlahan-perlahan belajar hingga sekarang.

Percayalah ketika kita sedang berjihad untuk ke jalan yang lurus.Dugaan akan datang bertali arus.Dan disitulah action positif kita memainkan peranan. Aku pun begitu.kadangkala terdetik perasaan putus asa..kenapa mereka masih tidak buka minda untuk menerima life baru aku?kenapa ?kenapa?soalan yang terus menjadi soalan.Jawapannya sebab mereka MANUSIA.Manusia yang masih berada di dalam sudut yang sama.Kalau mereka mendapat hidayah atau pentunjuk bagaimana aku mendapatnya,mereka akan memahami.

Allah jadikan semua perkara atau dugaan ada sebab dan hikmahnya.Ketika aku berumur 19 tahun.aku mula mengorak langkah.walaupun lambat ,tapi aku lakukan .Sebab Allah ,sebab keyakinan ,sebab aku adalah aku dan tiada siapa akan mengubah aku melainkan aku sendiri.Ketika aku sambung belajar,begitu banyak rezeki datang.Alhamdulillah.dari semua sumber rezeki datang.Aku terima sebagai ganjaran dari Allah dan aku berharap dapat ber istifar kerna Allah ketika menikmati rezeki Allah s.w.t

Yang penting ,apa -apa dugaan datang,kita kena kuat serta belajarlah dari kesilapan.jadikan pengalaman yang lepas sebagai pemangkin.Pecayalah manusia akan tertutup mulut mereka andai kita sudah perpegang pada agama serta ilmu yang sedang kita harungi.pasti tertutup!!Jangan malu untuk kedepan ,memperkatakan hujah yang bernas serta waras ,yang penting di dalam kehidupan kita,kita harus berpegang pada Agama :Solat,zikir,bersedekah tawakal dan yang penting USAHA!biar keputusan yang lambat atau sedikit tetapi atas usaha sendiri...Alhamdulillah Rezeki Allah masih terbuka ..Wasalam warga dunia ~radzey rahman~

1 comment: